Till 15-åriga mig.

Har ni någonsin tänkt på att ni skulle vilja skicka ett brev till en yngre version av er själva? Det har jag, många gånger. Jag skulle hundra gånger om vilja skicka ett brev till migsjälv när jag var i 15 års ålder. När allting var som jobbigast i mitt liv. Vilken 15 åring tycker egentligen inte livet är piss ibland? Jag känner nog faktiskt inte en enda. Men det finns många situationer då jag önskat att jag hade kunnat skicka ett brev tillbaks till 15 åriga mig. Berätta för henne att allting kommer att ordna sig i livet, att hon inte ska ta allt på så stort allvar. Tänk inte så mycket, ta inte åt dig av all skit folk kommer med. Att det ordnar sig, att allt kommer bli bra ändå.

Tänk om vi alla i den åldern hade kunnat få ett brev av en äldre, visare version av oss själva. Hade inte det varit guldvärt? Att få läsa om att alla mot och medgångar kommer vara värda det tusen gånger om? Få höra att livet inte alls är sådär piss som man tror. Jag tror att alla tonåringar hade behövt ett sånt brev. Vem det än är.
Alla mobbare skulle fått sig en uppläxning, alla utsatta skulle få en liten hjälp på vägen och alla över huvud taget egentligen skulle lära sig mer om livet och vad det egentligen är som gäller.

Hur skulle du uppskatta ett brev från en äldre du?
Jag skulle tycka det var guldvärt iallafall, så ifall jag skulle kunna skicka ett brev till 15åriga mig,
så skulle det se ut ungefär såhär:
 
 
 
 
Hej 15 åriga Jag.

"Du behöver inte försöka så mycket. Du behöver inte göra allt du gör för att folk ska gilla dig. Det är inte du som gör fel, det är dem. Vad du än gör nu så kommer dem ändå inte gilla dig, det är liksom bara bestämt så.. Jag är ledsen, men så är det. Dem har bara bestämt sig för att inte gilla just dig. Jag vet inte varför, men tro mig, jag önskar att jag visste. Man vill passa in och man är beredd att göra i princip vad som helst för att göra just det, passa in. Men det finns människor när man är i den åldern som kan vara så otroligt elaka, och det är lite häftigt att vara elak, för på något konstigt sätt, så finns det människor som tycker man är cool då. Men nog om det, du ska iallafall veta att det kommer aldrig vara ditt fel att allting är såhär. Du har aldrig varit elak på samma sätt som dem, klart du gjort något fel, men det dem gör är ännu värre.

Men jag lovar dig, allt du går igenom kommer göra dig stark. Det kommer att göra dig så stark som person så du anar inte. Du kommer lära dig så mycket om digsjälv av detta. Det kommer ta ett tag innan du inser att du kommit ur det starkare än du någonsin hade kunnat ana, men det kommer, jag lovar.

Det är inget fel på dig, det kommer aldrig vara något fel på dig. Allt är jobbigt i din ålder, livet, kärlek, familj, vänner. Vem du än frågar, alla kommer hålla med dig. Bry dig inte om att du inte kommer knyta vänner för livet i  högstadiet, det kommer, senare, i gymnasiet. Jag lovar.

Med tiden kommer du komma närmre din familj, du kommer inse att det är roligare att växa upp än att vara en trotsig tonåring. Du kommer träffa vänner så småningom som alltid kommer finnas med dig, och framförallt, du kommer träffa kärleken i ditt liv. Det låter inte trovärdigt för fem öre med tanke på alla douchbags du kommer träffa under denna tiden till det är dags för detdär äkta. Men det är sant, du kommer göra det. Du ska först gå ett år på gymnasie innan du bestämmer dig för att byta till en annan skola, vilket kan vara det bästa valet du gjort i ditt liv. I början på andra året kommer du nämligen bli bjuden på en fest, långt ute i markaryds skogar, och där träffar du honom, du kommer inte tro det, för det är inte precis kärlek vid allra första ögonkastet. Det kommer ta två ögonkast, men vid detdär andra ögonkastet kommer du förstå precis vad jag menar. För det kommer göra dig bokstavligt talat knäsvag, på riktigt!

Allting kommer att ordna sig för dig. Du kommer ha dåliga dagar, precis som alla andra, men allt kommer ordna sig. Det kommer vara jobbigt ibland, vissa dagar kommer vara ett rent helvete, men i slutändan lovar jag dig att allt kommer vara värt det.
För sen en dag, när du om endast 36 dagar ska fylla 24 år, kommer du sitta i soffan i lägenheten du och kärleken i ditt liv köpte tillsammans en kall februaridag 2013, den ni väntade olidligt på att få flytta in i, i 3 hela månader, vilka kändes som ett helt år. 

Det är helt sjukt egentligen, men du kommer sitta där och du kommer tänka på hur lycklig du faktiskt är. Hur bra livet blev ändå, trots att du nu, vid 15 års ålder tänker att du hatar ditt liv, att ingenting någonsin kommer ordna sig för någon som du.

Det kommer vara värt all smärta du känner, och den dagen du sitter där i soffan,
kommer du vara så lycklig över att du aldrig gjorde alla hemska tankar du hade till verklighet.

Tacka alla för livet, det kommer vara värt det i slutändan. / Snart 24 åriga Jag"

-    -    -

& hade det gått, hade jag bifogat en låt i brevet tillsammans med min text, med en låttext som lyder såhär:

"Put your makeup on
Get your nails done, curl your hair
Run the extra mile, keep it slim
So they like you, do they like you?

Get your sexy on
Don't be shy, Girl, take it off
This is what you want, to belong
So they like you, do you like you?

You don't have to try so hard
You don't have to, give it all away
You just have to get up, get up, get up, get up
You don't have to change a single thing

Get your shopping on
At the mall, max your credit cards
You don't have to choose, buy it all
So they like you, do they like you?

Wait a second
Why should you care what they think of you?
When you're all alone, by yourself
Do you like you? Do you like you?

You don't have to try so hard
You don't have to, give it all away
You just have to get up, get up, get up, get up
You don't have to change a single thing

Take your makeup off
Let your hair down, take a breath
Look into the mirror, at yourself
Don't you like you? 'Cause I like you"

" Colbie Caillat - Try "

puss&kram/k.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0