Tankar.

varning för känsligt, personligt & ännu mer personligt inlägg.
(antagligen ett sånt jag kommer radera igen imorgon för jag insett att jag lämnat ut mig helt)

Jag har aldrig varit populär. Jag har aldrig varit den som alla ville vara kompis med. Jag har aldrig haft många vänner. Jag har aldrig egentligen heller upplevt det jobbigt att inte ha en massa vänner, utan jag har uppskattat de få jag haft för att det har känts med äkta för mig. Jag hade mitt lilla tjejgäng på båda gymnasieskolorna jag gick på och jag trivdes sådär. Men allting rann ut i sanden och jag var tydligen inte bra nog. Jag undrar ofta över vad det är som är fel på mig, för jag känner mig som en godhjärtad människa, jag bryr mig mer om personer i min omgivning än om migsjälv. Jag sätter alltid mina näras mående före mitt egna. Jag är en bra människa, och jag är en bra vän. Jag önskar bara att folk kunde se det.

Jag är ju här. Här är jag. Desperat efter det sociala livet jag alltid drömt om. Jag drömmer och jag längtar. Men vad ska jag göra? Jag är snart 24 år och folk nuförtiden verkar rädda att skapa nya kontakter och relationer. Var träffar man folk nuförtiden? På fest? & om man inte har ett jättestort intresse utav det? Var då? Jag vet inte. Jag vet faktiskt helt ärligt inte.

Folk är så insatta i sina egna relationer och vänskapskretser nuförtiden så det är stopp & belägg när det kommer en ny person som vill in. Allting ska vara precis så som det alltid har varit och helst ska ingenting överhuvudtaget ändras på.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra? Ställa mig mitt i folkmassan och skrika ut, "Jag heter Karolin, är 24 år gammal och letar efter nya vänner".

Jag säger inte att jag inte har några vänner, för det har jag. Det är absolut inte det. Men sen å andra sidan, jag har inte jättemånga, jag kan räkna de jag har på en hand, och det är inte några jag umgås sådär jättemycket med.

Jag bor i Helsingborg, har bott här i cirka 7 månader nu, jag känner i princip ingen mer än min sambo. Jag kan inte bara gå några kvarter bort till en av mina vänner. För jag känner faktiskt ingen i närheten. Ingen av mina vänner bor här.

Anledningen till att detta inlägget kom upp i mitt huvud från allra första början för cirka 30 minuter sen?
- Jag känner mig ensam. Utanför.
Jag har ingen som ringer mig när den behöver prata. Jag har ingen jag ringer. Jag har ingen som pratar om allt med mig. Jag har inget av detdär. Längre. Jag känner mig utanför, i mitt egna liv.
Hur träffar man nya vänner nuförtiden? Den som vet, uppdatera mig med den informationen. För jag har ingen aning. Jag vet verkligen inte. Skulle jag försöka på något sätt känns det som folk backar undan för "här kommer den konstiga tjejen som letar vänner". Jag är inte konstig, jag är världens bästa lyssnare om någon bara anförtror sig åt mig. Jag kan vara riktigt rolig, fjantig, omtänksam & helt enkelt jättebra.

Jag vet innerst inne att det är absolut ingenting fel på mig. Men det är så det känns.
Det känns verkligen så.

Jag är 24 år gammal, jag har otroligt mycket i mitt liv som jag är så otroligt lycklig över. Men samtidigt känner jag hur mycket det egentligen är som fattas mig.

Jag är ensam, samtidigt som jag inte egentligen är ensam.

Det som känns så skumt är att jag verkligen kan vara så positiv och glad och tänka att det är klart allt löser sig. Jag tror att jag uppfattas som en positiv person överlag. Sen finns det ju såklart stunder när man tycker att allt är skit och man undrar vad meningen med detta livet är.

Det är som en balansgång och jag tror att man måste uppleva att livet är skit ibland för att verkligen uppskatta dom där stunderna när allt känns bra. För ifall det skulle vara bra hela tiden så kommer man aldrig uppskatta & njuta av dedär stunderna när allt känns skit & det vänder så att allt känns okej igen.

Men det som är jobbigt är ju att ställa om ibland när det går ifrån bra en längre period och man ska anpassa sig tillbaka till det ”normala”. För jag har lärt mig i livet att oavsett hur mycket man än tror att det är kört så på något sätt kommer man dit igen där det känns okej, man hittar gnistan för att orka kämpa vidare.

Jag ångrar mycket i livet. Det finns många personer jag skulle vilja ha tillbaks i mitt liv som försvunnt på ett eller annat sätt från min vänskapskrets. Jag har många gånger också försökt att ordna upp allt, men utan framgång.

Jag är antagligen en sån vän som engagerar sig alldeles för mycket i vänskapen. För vad jag har förstått så gör man inte det nuförtiden i sina vänskaper man vill ska hålla i längden.

Jag ska nog bara sluta bry mig helt enkelt, så blir allt kanske bra igen.

Fortsätter kampen om det sociala livet jag drömmer om.

puss & kram /k


Kommentarer
Postat av: Malin

Kära Karolin!
Jag blir helt tagen när jag läser detta inlägg, som lika gärna hade kunnat varit skrivet av mig. Du slår huvudet på spiken & skriver med ord som jag känner. Man skulle kunna tro att vi på nåt plan är släkt, ja visst tusan är vi det & tydligen mer lika varandra än jag kunde ana. Det enda jag inte upplever samma som du( inte nu längre iaf) är att jag känner mig ensam där jag bor. Men vi flyttade faktiskt, liksom ni, till en helt främmande ort där vi inte kände en kotte. Kontakterna med de närboende kom i samband med att barnen föddes & växte upp, de knöt kontakter åt oss alla i vår familj & en del av dessa umgås vi än idag väldigt flitigt med & ungdomarna har fortfarande så trevligt ihop. Jag vill faktiskt stanna tiden ett tag, för att behålla detta, även om jag idag inte ser att vi "behöver" ungdomarna för att träffas. Även efter att de "flyger ur boet" känner jag att vår bekantskap kommer bestå.
Sen allt det du skriver om hur du är som person, ger mig rysningar, återigen speglar jag MIG i dig/DIG i mig... Känns som du är en själsfrände till mig! Jag önskar dig all lycka i ditt liv & känner att det kommer gå bra för dig, för det har det gjort för mig!
Kramar i massor//din nästkusin Malin ❤️

2014-12-06 @ 08:17:45
Postat av: Lena

det kunde varit jag som skrivit den texten. Förutom att jag är 35, har tre barn och bott i min nya stad i 7 år... Det där att barnen knyter kontakter åt oss har liksom inte uppstått. Så det är vi i vår lilla familj. Min man är min bästa vän absolut men ibland saknar jag det där som andra verkar ha. Små middagar, utflykter mm ihop med vänner..

2014-12-06 @ 17:08:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0